Datorgrafiken har intresserat mig så länge jag haft tillgång till den. Börjar bli mer än 20 år vid det här laget.
Först 2D med Corel som senare byttes mot Xara, och 3D med TrueSpace - Rhino 3D - Blender.
Nedan har jag plockat ihop några alster av varierande ålder. Peka med musmarkören för större bild.
2D - PSP och Xara
3D - TrueSpace
Rhino 3D
Blender
“Old Pencil” blev en liten serie av pen-gubbar
Ett exempel på designmodell i Rhino
och det instrumentet under konstrukton.
En tidig TrueSpace modell.
TrueSpace hade sitt ursprung i Amiga-världen, min 1:a kontakt med datorgrafik
i 3D. Programmet köptes senare av Microsoft men dom ångrade sig och släppte
version 7 fri.
Smyckedesign var populärt.
Här är ett par exempel jag
tog fram för att inspirera.
Ringen är rätt traditionell medan
setet med ring, örhängen och
hängsmycke, baserat på en
spindels anatomi, väckte en
del känslor...
Med renderingsmotorn Flamingo 2, kunde vi få riktigt hyfsade
material på modellerna. Det fanns också en enkel plugin
för animering. Rhino används t.ex. på designhögskolan
i Umeå.
Medan jag jobbade med TrueSpace i grafikkruserna, dök Rhino 3D upp
som fri beta. Vi var några som provade och blev imponerade.
Släppte senare TrueSpace och satsade helt på Rhino, ett utmärkt
designprogram. Vi skaffade också en liten CNC-maskin från Roland
för att göra “riktiga” objekt från 3D-modeller.